ج) توزیع پرسشنامه در بین افراد منتخب و ارائه توضیحات تکمیلی.
بر اساس فرمول نمونهگیری کوکران محدود، تعداد نمونه ها ۳۸۳ نفر بوده است
۳-۴) روش های گردآوری داده ها:
داده های مورد نظر این پژوهش بر اساس دو روش ذیل جمعآوری شده است:
الف) روش میدانی: در تدوین پژوهش برای گردآوری داده های مربوط به آماری در مرحله پیمایشی، با توزیع پرسشنامه انجام شده است.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
ب) اسنادی: جهت تدوین مبانی نظری از کتابها، پایگاه-های اینترنتی از جمله پایگاه مدیریت دانش، علوم مدیریت ایران، تدبیر، ایران داک، SID و مقالات معتبر مجلات فارسی و مجلات لاتین از جمله ساینس دایرکت، امرالد، روزنت، پروکوست و اشپینگر استفاده شده است. جهت دستیابی به مقالات از جستجوی اینترنتی استفاده شده است.
داده ها را از طریق پرسشنامه هایی که برای مؤدیان مالیاتی در رده مشاغل، مستغلات، شرکتها و ارزش افزوده توزیع گردید؛ جمعآوری شد. که این افراد بصورت تصادفی انتخاب شدند و به ۲۱ سؤال در سه زمینه ابعاد هوش اجتماعی شامل: مهارت اجتماعی- پردازش اطلاعات اجتماعی- آگاهی اجتماعی و همچنین ۲۷ سؤال در زمینه رضایت مؤدیان(مشتریان)؛ پاسخ دادند.
۳-۵) ابزار گردآوری داده ها:
از آنجا که پرسشنامه پرکابردترین تکنیک گردآوری داده های پیمایشی است، در این پژوهش نیز از این روش برای جمعآوری داده ها و اطلاعات مورد نیاز استفاده شده است. بدین ترتیب که با توجه به ماهیت موضوع پژوهش، هنگام مراجعه به سازمان امور مالیاتی، پرسشنامه در اختیار مؤدیان قرار گرفته و از آنها خواسته شد آنرا تکمیل کنند.
در روش پیمایشی تحقیقات میتواند به دو صورت مقطعی و طولی صورت گیرد. مطالعات طولی؛ مطالعه برر روی گروه ثابتی است که در مدت زمان معینی(کوتاهمدت یا بلندمدت) آنها را تحت کنترل گرفته و مورد مطالعه قرار میدهند. بدین معنی که گردآوری اطلاعات بیش از یک مرحله است. اما این پژوهش با توجه به ماهیت و نوع آن از مطالعات مقطعی محسوب میشود. بدین معنی که گردآوری اطلاعات در یک زمان انجام گرفته و تحلیل داده ها تنها بر اساس آنها صورت گرفته است.
۳-۶) روایی پرسشنامه:
برای تعیین روایی پرسشنامه روش های مختلفی وجود دارد که یکی از این روشها، روش محتوایی است. این روش نوعی روایی است که برای اجزای تشکیل دهنده یک ابزار اندازه گیری بهکار برده میشود. اعتبار محتوایی یک ابزار اندازه گیری، به سؤالهای تشکیلدهندهی آن بستگی دارد. اگر سؤالها معرف ویژگیها و مهارتهای ویژهای باشند که، محقق قصد اندازه گیری آنها را داشته باشد، آزمون دارای اعتبار محتوایی است. برای اعتبار محتوا باید در موقع ساختن ابزار چنان عمل کرد که سؤالهای تشکیل دهندهی ابزار اندازه گیری، معرف قسمتهای محتوایی انتخاب شده باشند. اعتبار محتوایی یک آزمون معمولاً توسط افرادی متخصص در موضوع مورد مطالعه تعیین میشود(دلاور،۱۳۷۴).
از این رو برای تعیین اعتبار محتوایی، این پرسشنامه ها به رؤیت استید صاحبنظر در این زمینه رسید.
۳-۷) پایایی پرسشنامه:
پایایی یکی از ویژگیهای فنی ابزار اندازه گیری است و با این امر سر و کار دارد که ابزار اندازه گیری در شرایط یکسان تا چه اندازه نتایج یکسانی بهدست میدهد. بهعبارت دیگر ضریب پایایی نشانگر آن است که تا چه اندازه ابزار اندازه گیری ویژگیهای باثبات آزمودنی و یا ویژگیهای متغیری را میسنجد.
در پایایی به این سؤال پاسخ داده میشود که آیا اندازه گیری مکرر در شرایط مشابه همسانی بهدست میآید یا خیر؟ روش های مختلفی برای سنجش پایایی وجود دارد. در این پژوهش به منظور اندازه گیری پایایی پرسشنامه، از روش آلفای کرونباخ و با بهره گرفتن از نرم افزار SPSS و AMOS استفاده شده است. ضریب همبستگی آلفای کرونباخ، یک مقدار بین صفز و یک میباشد. در صورتی یک پرسشنامه پایاست که مقدار آلفای کرونباخ آن بزرگتر از مقدار ۰.۷ باشد و هرچه این عدد به ۱ نزدیکتر باشد، پرسشنامه از پایایی بالاتری برخوردار است.
در این پژوهش برای بدست آوردن پایایی پرسشنامه های «هوش اجتماعی و رضایت مشتریان یا مؤدیان» از ضریب آلفای کرونباخ جهت پیش تست(Pre-Test) استفاده شده است. بدین نحو که قبل از اجرای نهایی، ۳۰ نفر از نمونه پژوهش بهطور تصادفی انتخاب شدند، سپس پرسشنامه در اختیار آنان قرار گرفت و با بهره گرفتن از داده های بهدست آمده از این پرسشنامه ها و به کمک نرمافزار SPSS میزان ضریب اعتماد با روش آلفای کرونباخ محاسبه شد و هوش اجتماعی دارای آلفای کرونباخ ۰.۷۱۱ و آلفای کرونباخ رضایت مؤدیان برابر با ۰.۸۵۳ شد، برای محاسبه ضریب آلفای کرونباخ ابتدا باید واریانس نمره های هریک از سؤالهای پرسشنامه و واریانس کل را محاسبه کرد سپس با بهره گرفتن از فرمول زیر مقدار ضریب آلفا را محاسبه میکنیم.
فرمول مقدار ضریب آلفا
که در آن:
j: تعداد زیر مجموعه های سؤالهای پرسشنامه یا آزمون
Sj2: واریانس زیر آزمون jام
S2: واریانس کل پرسشنامه یا آزمون
جدول (۳-۲): میزان آلفای کرونباخ پرسشنامه هوش اجتماعی
ردیف | عنوان متغیر | تعداد سؤالات | میزان آلفای کرونباخ |
۱ | پردازش اطلاعات اجتماعی | ۷ | ۷۹۸/۰ |
۲ | آگاهی اجتماعی | ۷ | ۷۸۶/۰ |
۳ | مهارتهای اجتماعی | ۷ | ۷۸۹/۰ |
کل |