افزایش مهارتهای کارکنان قدیم و آموزش نیروهای جدید
فرآهم آوردن فرهنگ فعالیت بر مبنای برنامه ( نتیجه مداری به جای فرایند مداری)
بالا بردن سطح کیفیت خدمات رفاهی برای کارکنان
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
توسعه ورزش سازمانی
بکارگیری مناسب نیروها جهت مشاغل مختلف ( حرکت به سمت شایسته سالاری)
افزایش صمیمیت کاری و ایجاد فرهنگ فعالیت تیمی به جای خودمحوری و فعالیتهای انفرادی
۲-۲۱ وظایف مدیریت منابع انسانی
مدیران منابع انسانی به دلیل دارا بودن نقشی محوری در سازمان و تلاش در جهت رسیدن به اهداف مذکور، دارای وظایفی می باشند که این وظایف دارای اهمیت یکسان و همانندی نیستند بلکه منبعث از اهداف سازمان و اهداف مدیریت منابع انسانی می باشد که به صورت سلسله مراتبی در حوزه مدیریت منابع انسانی وجود دارد. با بررسی وظایف مدیران منابع انسانی می توان آنها را در سه دسته کلی طبقه بندی نمود. این طبقه بندی به شرح زیر می باشد:
۲-۲۱-۱ وظایف سطح اول: در این سطح وظایفی که مستلزم داشتن دیدگاه بلند مدت جهت مدیریت منابع انسانی می باشد وجود دارد و اهم آن به شرح زیر است:
الف: برنامه ریزی استراتژیک منابع انسانی (تناسب استراتژیک): در این مورد مدیریت منابع انسانی موظف به تعیین استراتژی منابع انسانی در راستای استراتژی شرکت می باشد و می بایستی ارتباط استراتژیک بین مدیریت منابع انسانی با استراتژی شرکت را ایجاد نماید (چانگ و هانگ، ۲۰۰۵).
ب: هدایت و رهبری: از جمله وظایف اولیه یک مدیر منابع انسانی هدایت و رهبری منابع انسانی در راستای استراتژی منابع انسانی شرکت می باشد(پیتر،۲۰۰۵).
۲-۲۱-۲ وظایف سطح دوم: در این سطح وظایفی که مربوط به رفتار سازمانی و مدیریت روان شناسی منابع انسانی می باشد، وجود دارد و اهم آن به شرح زیر است:
الف: فرهنگ سازمانی: مدیریت منابع انسانی می بایستی در شکل گیری و هدایت یک فرهنگ مناسب جهت کمک به تحقق اهداف سازمان اقدام نماید و با مدیریت صحیح فرهنگی در ایجاد فضای مناسب سازمانیموثر باشد(پانایوتوپولو و پاپالکساننریز[۳۷]،۲۰۰۴).
ب: ایجاد انگیزه در کارکنان: از جمله وظایفی که یک مدیر منابع انسانی بر عهده دارد ایجاد انگیزه در منابع انسانی جهت ایجاد کارکنانی توانمند می باشد. این وظیفه از جمله وظایفی است که در حوزه وظایف رفتار سازمانی یک مدیر منابع انسانی می باشد (گیب[۳۸]،۲۰۰۱).
ج: تعهد سازمانی: این مورد یکی از مواردی است که مدیریت منابع انسانی می بایستی به صورت جدی دنبال نماید چرا که کارکنان متعهد به سازمان و اهداف سازمانی می توانند زمینه ساز موفقیت بلند مدت برای سازمان ها گردند (هیسلوپ،۲۰۰۳).
د: ارتباطات: مدیر منابع انسانی جهت جلوگیری از بروز تعارض در سازمان می بایستی نسبت به شکل گیری ارتباطات اثربخش در سازمان اقدام نماید تا از بوز عوامل بازدارنده اهداف سازمانی جلوگیری نماید (گولان،۲۰۰۶).
۲-۲۱-۳ وظایف سطح سوم: در این سطح همان وظایف مربوط به مدیریت کارکنان وجود دارد که بیشتر مسایل تکنیکی مدیریت منابع انسانی را شامل می شود و به صورت زیر می باشد: (سعادت،۱۳۸۰)
تجزیه و تحلیل شغل
کارمندیابی
انتخاب و استخدام
آموزش
طراحی سیستم حقوق و دستمزد
طراحی سیستم ارزیابی عملکرد
طراحی سیستم انظباطی
شکل (۲-۱) روابط سه سطح وظیفه ای مدیران منابع انسانی را نشان می دهد. به گونه ای که سطح اول مستقیماً از استراتژی های سازمان منبعث شده است و سایر سطوح بر اساس سطح اول می باشد و هر چه از سطوح بالا به سمت سطوح پایین تر حرکت کنیم، وظایف خاص تر، تعریف شده تر و تکنیکی تر خواهد شد.
شکل (۲-۲) روابط سه سطح وظیفه ای مدیران منابع انسانی
۲-۲۲ فعالیتهای اصلی مدیران و متخصصین منابع انسانی به صورت فهرست وار:
همانطور که در تعاریف مدیریت منابع انسانی آمد وظایف کلی عبارتند از: جذب، توسعه ایجاد انگیزش و نگهداشت. اما این وظایف را میتوان به حوزههای فعالیت زیر دستهبندی کرد:
۲-۲۲-۱سازماندهی
طراحی سازمان
طراحی شغل
تجزیه و تحلیل شغل
طبقهبندی مشاغل
۲-۲۲-۲ جذب منابع انسانی
برنامهریزی
کارمندیابی
انتخاب
استخدام
۲-۲۲-۳ توسعه و منابع انسانی
مدیریت عملکرد
آموزش
۲-۲۲-۴ مدیریت پاداش
حقوق و دستمزد
ارزشیابی مشاغل
پاداش
مزایا