۱۲٫۷
شاخص های برونداد نهایی
۰٫۰۶۴
۱۴٫۳
شکل۴-۳ مقـادیر واقعی برخورداری مناطق آموزش و پرورش استان آذربایجان غربی را با مقادیر پیشبینی شده شبکههای عصبی نشان میدهد. نمودار نشانگر دقت قابل قبول مدل در پیشگویی می باشد و شکل ۴-۴ ضریب تبیین و رگرسیون خطی بین مقادیر واقعی و پیشبینی شده را نمایش میدهد. به هر حال نتایج مدل و نمودارها و معادلات بیانگرکارایی شبکه عصبی در پیشبینی برخورداری مناطق آموزش و پرورش استان آذربایجان غربی است.
شکل ۴-۳٫ نمودار مقادیر واقعی و پیشبینی شدهبرخورداری مناطق آموزش و پرورش آذربایجان غربی
شکل۴-۴٫ ضریب رگرسیون خطی بین مقادیر واقعی و پیشبینی شدهبرخورداری مناطق آموزش و پرورش
۴-۴٫ برنامهریزی استراتژیک مناطق آموزش و پرورش استان آذربایجان غربی
اولین قدم در تحلیل برنامهریزی استراتژیک مناطق آموزش و پرورش، شناسایی ابعاد و متغیرهای تأثیرگذار در توسعه این مناطق است (پیرز و رابینسون، ۱۳۸۳: ۱۵۵).همانطور که در فصل سوم توضیح داده شد محققانالگوهایمتفاوتیرابرایشناساییهمهعوامل موثروغیرموثربرفعالیتهاییکمحیط،سازمانیاسیستمارایهنمودهاندکهبیشترباعناوینتجزیهوتحلیلقوتهاضعفهافرصتهاوتهدیدها به کار رفته است.یکسیستمهموارهتحتتاثیریکسریعواملدرونسیستمیوبرونسیستمیمی باشدکهدراینمیانبرنامهریزی بلندمدتیااستراتژیکیکسیستممتاثرازفرایندتعاملآنعواملدرونیبامحیطبیرونیاستوبنابراینپیشبینی وضعیتآیندهنقشیاساسیدرفرایندموفقیتسیستمدارد.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
تحلیل SWOT ابزاری کارآمد برای شناسایی شرایط محیطی و توانایی های درونی سازمان است. پایه و اساس این ابزار کارآمد در مدیریت استراتژیک ، شناخت محیط پیرامونی سازمان است. تکنیک SWOT یکی از تکنیک های برنامه ریزی راهبردی است. لیکن با شناخته شدن سودمندی آن از دهه ۱۹۸۰ میلادی نظریه پردازان موفق شدند تا دامنه کاربرد تکنیک های یاد شده را از قلمرو برنامه ریزی موسسات خصوصی به قلمرو برنامه ریزی و مدیریت شهری در عرصه عمومی و برنامه های دولتی و همگانی تسری بخشیده و با الزامات آن منطبق سازند (گلکار ۱۳۸۴).
مدل SWOT یکی از ابزار های استراتژیک تطابق نقاط قوت و ضعف درون سیستمی با فرصت ها و تهدیدها برون سیستمی است. تجزیه و تحلیل SWOT شناسایی نظام مند عواملی است که راهبرد باید بهترین سازگاری را با آنها داشته باشد. منطق رویکرد مذکور این است که راهبرد اثر بخش باید قوت ها و فرصت های سیستم را به حداکثر برساند و ضعف ها و تهدید ها را به حداقل برساند. این منطق اگر درست به کار گرفته شود نتایج بسیار خوبی را برای انتخاب و طراحی یک راهبرد اثر بخش خواهد داشت(هریسون ۱۳۸۲). ماهیت قوت و ضعف به درون سازمان مربوط می شود و فرصت و تهدید معمولاً محیطی هستند.
برای هر یک از مناطق این سوالات مطرح است:
سئوالات اصلی این مطالعه که از آنالیز SWOT ناشی می شوند بصورت زیر هستند :
سئوال ۱ : نقاط قوت مناطق ۲۴ گانه آموزشی استان آذربایجان غربی در جهت توسعه پایدار چیست؟
سئوال ۲ : نقاط ضعف مناطق ۲۴ گانه آموزشی استان آذربایجان غربی در جهت توسعه پایدار چیست؟
سئوال ۳ : فرصت های مناطق ۲۴ گانه آموزشی استان آذربایجان غربی در جهت توسعه پایدار چیست؟
سئوال ۴ : تهدیدهای پیش روی مناطق ۲۴ گانه آموزشی استان آذربایجان غربی در جهت توسعه پایدار چیست؟
پارامترهای اصلی آنالیز SWOT همان طور که در تحقیقات مشابه انجام می شود به دو دسته داخلی و خارجی جدا می شوند. دسته عوامل داخلی با نقاط قوت و فرصت ها سر و کار دارد و دسته عوامل خارجی با پارامترهای خارجی مثل ضعف و تهدید سر و کار دارد .مهمترین نقاط قوت و ضعف و تهدید و فرصت مناطق ۲۴ گانه آموزش و پرورش استان آذربایجان غربی در جدول ۴- ۴۵ ارائه شده است به عبارت دیگر این موارد متغیرهای استخراج شده برای برنامهریزی استراتژی مناطق آموزش و پرورش استان آذربایجان غربی می باشند که از بررسی نتایج شاخص ها و آمارهای متعلق به هر منطقه و از نظرات خبرگان و متخصصان امر آموزش و پرورش به دست آمده است :
جدول ۴-۴۵٫ قوت و ضعف و تهدید و فرصت مناطق ۲۴ گانه آموزش و پرورش استان آذربایجان غربی
عوامل داخلی(قوت و ضعف)
عوامل خارجی(فرصت و تهدید)
۱٫ محیط فیزیکی مناسب (فضای کافی)(x1)
۲٫ برخورداری از کتابخانه(x2)
۳٫ برخورداری از نمازخانهx3)
۴٫ برخورداری از سالن ورزشی(x4)
۵٫ برخورداری از آزمایشگاه(x5)
۶٫ برخورداری از کتاب(۶x)
۷٫ برخورداری از تجهیزات و تکنولوژی آموزشی(۷x)
۸٫ برخورداری از معلم(۸x)
۹٫ برخورداری از معلم (کارمندان)دارای تحصیلات(۹x)
۱۰٫ برخورداری از معلم باسابقه(۱۰x)
۱۱٫ تسهیلات رفاهی برای معلمان(۱۱x)
۱۲٫ شرکت معلمان در کلاسهای ضمن خدمت(۱۲x)
۱۳٫ شرکت اولیا ارتباط با محیط بیرون(۱۳x)
۱۴٫ مدیریت با تحصیلات(۱۴x)
۱۵٫ کارکنان اداری و دفتری(متخصص آزمایشگاه٬ کتابدار٬ معلم ورزش و هنر و روحانی) (۱۵x)
۱۶٫ معلم زن(۱۶x)